הגן – שילוב של פסלים, צמחייה ואהבה

הגן והגלריה ממוקמים בקיבוץ אילון סביב דירת "שיכון הוותיקים" של מאיר ורות דודזון, ממייסדי קיבוץ אילון שבגליל המערבי. הגן משתרע על שלושה דונם והוא שילוב מיוחד במינו בין פסלי הפסיפס של מאיר דודזון לבין הצמחייה המגוונת בגן, בו טיפלה באהבה אשתו רות דודזון.

הבית הוא "שיכון הוותיקים" הראשון בקיבוץ, ונבנה בשנת 1954 בשוליים הצפוניים והסבוכים של הישוב ראו הרחבה בדף "הבית". מעבר למרפסת סבך עצי אלה ואלון (אילון), שרידי משתלת עצי נוי שכוחה ומסלעה מסיבית. בהתחלה היה הגן משטח אבן, בריכת דגים וטרסה, ובהמשך, בעבודה קשה, תוך זחילה עיקשת בסבך, הונחה עוד מדרכה, נבנתה עוד טרסה ועובדה עוד חלקת אדמה פנויה, עד להיקפו הנוכחי של הגן, 3 דונם.

בהתחלה העצים נמוכים ויש הרבה כתמי שמש בין העצים, מה שמאפשר שילוב מעניין בין העבודות לקקטוסים. בהמשך יש הצללה כמעט מלאה והצמחים ברובם צמחי צל.

מאיר (מאירק'ה) דודזון, בנאי מדופלם עוד מימיו ב"תל אביב הקטנה", מתחיל לבנות פסלים, עמודים, כדים וחיות, מתוך רצון למצוא ביטוי לדחף העמלני שלו (זה "בגנים", היה אומר). גרוטאות שמצא בחצר היה מחבר , מכסה ברשת בניין, ממלא בטון ומשלב עם אבן מקומית. בהמשך היה מפתח, משכלל ויוצא להרפתקה מסעירה של פיסול ועבודה באבני פסיפס טבעיות ובחומרים שונים, תוך שימוש בטכניקות ייחודיות ובדמיון פורץ.

כשהוקם מפעל המוזאיקה באילון הפך מאירק'ה לאמן המוביל בבית המלאכה, ותחת ידו הזריזה יצאו לאוויר העולם אלפי עבודות, תמונות, שולחנות, רצפות, חפצי נוי ועוד (דוגמאות בולטות: רצפת בית הנשיא ובית הכנסת הטוניסאי בעכו). התוצאות צבעוניות, מקוריות ומרהיבות תמיד, הודות לכישרונו האמנותי, מקצועיותו בבנייה והצבת הבנאים, ויכולתו המופלאה בשילוב צבע, אבן וראייה מרחבית. לאחר העבודה תמיד המשיך לפתח את הגן. במשך תקופה משמעותית עסק במסיכות, בתמונות האורנמנטים (קישוטים גיאומטריים) המשולבים בדירה הצנועה וממלאים כל חלל פנוי בבית.

הגן והגלריה הפכו עם השנים לאבן שואבת למבקרים.